سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بعد از خوردن غذا بیل گیتس 5 دلار به عنوان انعام به پیشخدمت داد و پیشخدمت ناراحت شد.

بیل گیتس متوجه ناراحتی پیشخدمت شد و سوال کرد : چه اتفاقی افتاده؟

پیشخدمت گفت : من متعجب شدم ...

به خاطر اینکه در میز کناری دختر شما 50 دلار به من انعام داد در حالی که شما که پدر او هستید و پولدارترین انسان روی زمین فقط 5 دلار انعام می دهید!

بیل گیتس خندید و جواب معناداری داد و گفت : او دختر پولدارترین مرد روی زمینه و من پسر یک نجار ساده ام!!




تاریخ : جمعه 93/2/5 | 11:31 صبح | نویسنده : محمود سامانی | نظر

 

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

هر مردى که خداوند به او دانشى دهد و او آن را ، با این که مى‏ داند ، مخفى نگه دارد ، در روز قیامت در حالى که افسارى از آتش بر او زده شده است خداوند عز و جل را دیدار کند .أمالی الطوسیّ : 377 / 808 منتخب میزان الحکمة : 398 ...

 

اتفاقاتى که در دوره ظهور امام مهدى(عج) مى ‏افتد، بسیار است. با بهره مندى از روایات اهل بیت(ع) تنها به بیان چند رخداد مهم اشاره مى ‏کنیم:
1- اعلان ظهور: اولین حادثه ‏اى که بعد از ظهور امام زمان(ع) شکل مى ‏گیرد، اعلام ظهور امام زمان(ع) است. ظهور حضرت به وسیله منادى آسمانى اعلام مى ‏گردد، آن گاه حضرت در حالى که به کعبه تکیه داده است ، با دعوت به حق ، ظهور خود را اعلام مى‏ دارد.(1) دعوت حضرت هم به منظور اعلام ظهور حضرت است و هم به منظور فراخوان عمومى جهت پذیرش حکومت جهانى صورت مى ‏گیرد. امام على(ع) فرمود: «هنگامى که منادى از آسمان ندا مى ‏دهد: حق از آنِ آل محمد است و اگر طالب هدایت و سعادت هستید، به دامان آل محمد چنگ زنید، حضرت مهدى(عج) ظهور مى ‏کند»(2)
2- رجعت و بازگشت برخى از مؤمنان صالح و پیامبران الهى مانند حضرت عیسى(ع) که در رکاب حضرت مهدى(عج) خواهند بود و در قیام و مبارزه او با ستمگران شرکت دارند.
3-مبارزات امام زمان(عج): یکى از حوادث مهم که بعد از ظهور امام زمان(ع) به وجود مى ‏آید، مبارزه امام با دشمنان و مخالفان ظهور است. برخى از افراد و گروه ‏ها حکومت عدالت گستر امام زمان(ع) را بر نمى ‏تابند و با حضرت به جنگ مى ‏پردازند. مخالفان امام را افراد و گروه‏ هاى مختلف تشکیل مى ‏دهند(3) و سیاست امام در برابر آن‏ها متفاوت است.
امام زمان(ع) نخست همگان را به دین و صلح فرا مى ‏خواند و با مدارا با آن‏ها رفتار مى ‏نماید.
امّا دشمنان دعوت امام را نادیده مى ‏گیرند و به جنگ با امام مى‏ پردازند. امام با بهره‏ گیرى از همه قدرت و امکانات، با دشمنان برخورد مى‏ کند، و جنگ سختى به وقوع مى‏ پیوندد.(4) از جمله جنگ امام زمان(عج) با دجال(5) و سفیانى.(6)
4- پیروزى امام زمان(عج): در این درگیرى‏ ها سرانجام حضرت پیروز مى ‏شود. در برخى روایات از پیروزى امام بر شرق و غرب،(7)، جنوب و قبله(8) گزارش شده است.
امام باقر(ع) فرمود: «حضرت قائم از ما است و فرمانروایى حضرت شرق و غرب را فرا مى‏ گیرد».(9) از پیامبر اسلام(ص) گزارش شده است که حضرت مهدى(عج) لشکریانش را به سراسر زمین گسیل مى ‏دارد.(10)
5-تشکیل حکومت جهانى و برچیده شدن مرزهاى جغرافیایى:
امام مهدى(عج) حکومت جهانى تشکیل مى ‏دهد و مرزهاى جغرافیایى را بر مى ‏چیند. این حکومت همان حکومت آرمانى موعود است که از آن در روایات گاهى به مدینه »فاضله« سخن گفته شده است.(11) گاهى به جامعه مطلوب و گاهى به «دولت کریمه» یاد شده است.
حکومت جهانى امام زمان(ع) از مؤلّفه ‏ها و شاخصه هایى برخوردار است که تحقق هر کدام از آن‏ها مى ‏تواند یکى از حوادث بعد از ظهور امام زمان(ع) محسوب شوند، از جمله:
أ) گسترش عدالت:
یکى از ویژگى ‏هاى حکومت امام زمان(ع) عدالت است. عدالت عنصر گم شده ‏اى است که همگان دنبال آن هستند. این گمشده در حکومت امام زمان تحقق پیدا مى ‏کند.
پیامبر اسلام فرمود: «یملاء الأرض قسطاً و عدلاً بعد ما ملئتْ ظلماً و جوراً»؛(12) امام زمان(ع) حکومت را به گونه ‏اى سازماندهى مى ‏کند که دیگر واژه ستم از ذهن‏ ها رخت بر مى ‏بندد و کسى به دیگرى ظلم نمى ‏کند؛
ب) گزینش کارگزاران شایسته:
طبیعى است که حکومت آرمانى امام زمان(ع) که رهبرى آن را امام مصلح و پارسا بر عهده دارد، کارگزاران آن نیز از صالحان و پارسایان خواهند بود، از این رو در روایات آمده است که دولت امام زمان(ع) را برخى از پیامبران و جانشینان آنان و صالحان و از اصحاب پیامبر اسلام(ص) تشکیل مى ‏دهند. حضرت عیسى(ع) به امام زمان(ع) مى ‏گوید: »من به عنوان وزیر فرستاده شده ‏ام؛ نه امیر و فرمانروا.(13)
6- رشد آگاهى و دانش: یکى از حوادث بسیار مهم رشد دانش و صنعت در عصر امام زمان(ع) است. دوره ظهور دوران گسترش علم و دانایى است و مدینه فاضله اسلامى «مدینة العلم» است. با آمدن آن منجى همان گونه که ظلم جاى خود را به عدل و داد مى ‏دهد، دانایى و فرزانگى جایگزین جهل و نادانى مى ‏شود و جهان از نور عقل و دانش آکنده مى ‏گردد.(14)
7- رشد عقل و خرد ورزى: در این دوره بشر به حاکمیت عقلانیت نایل مى‏ گردد.
در روایات آمده است که در عصر ظهور حضرت مهدى(عج) برکات خداوندى به بشر ارزانى داشته و دست رحمت ایزدى بر عقل‏ هاى مردم کشیده مى ‏شود و مردم از نظر عقل و بصیرت در وضع بى مانندى قرار مى‏ گیرند.(15)
8-رفاه اقتصادى و معیشتى: به فرموده پیامبر اسلام(ص) در دوره حضور حضرت مهدى(عج) مردم به نعمت هایى نایل مى ‏گردند که در هیچ زمانى سابقه ندارد. براى همگان برکات الهى از آسمان نازل مى ‏شود و زمین چیزى از روییدنى ‏هاى خود را پنهان نمى‏ کند.(16)
سطح رفاه زندگى در این دوره به حدّى است که طبق روایات رسیده از امام صادق(ع) در این دوره فقیرى یافت نمى‏ شود تا مردم زکات اموالشان را به او بدهند.(17)
9- برقرارى امنیت اجتماعى: در این دوره امنیت اجتماعى به نحو کامل برقرار مى ‏گردد. به گونه ‏اى که اگر زنى به تنهایى بخواهد از عراق به شام مسافرت نماید، در مورد امنیتش هیچ ترس و دلهره‏ اى ندارد.(18)
10- رشد تربیتى و شکوفایى فرهنگى و اخلاقى: در این دوره افراد به رشد تربیتى و اخلاقى و جامعه به بالاترین درجه تعالى و شکوفایى نایل مى ‏گردند. امام على(ع) فرمود: «چون قائم ما قیام کند، کینه‏ ها از دل‏ها زدوده مى ‏شود».(19) امام باقر(ع) فرمود: «هنگامى که قائم ما قیام کند، خداوند قواى فکرى مردم را تعالى مى ‏بخشد و اخلاق آنان را به کمال مى ‏رساند».(20)
در روایتى دیگر از آن حضرت نقل شده است که «در دوره ظهور، دوستى و یگانگى بین مؤمنان در نهایت خود قرار مى ‏گیرد، به گونه‏ اى که هر کس نیازمند باشد، بدون هیچ ممانعتى از جیب دیگرى پول بر مى ‏دارد «و دیگرى هم از این کار راضى است».(21)
براى اطلاع بیشتر در این مورد به کتاب عصر زندگى و چگونگى آینده انسان و اسلام، پژوهشى در انقلاب جهانى حضرت مهدى(عج)، تألیف محمد حکیمى مراجعه نمایید.
در مورد بعد از ظهور حضرت مهدى(عج)؛ یعنى مدتى که حضرت مهدى (عج) حکومت مى ‏کند، نیز بعد از آن دوره تا برپایى قیامت، نمى ‏توان پاسخ قاطع و روشنى از روایات به دست آورد، چرا که در لابلاى روایات مدت حکومت حضرت مهدى(عج) نوزده سال و چند ماه،(22) هفتاد سال،(23) سیصد و نه سال،(24) آمده است.
در روایتى ذکر شده که بعد از حضرت مهدى(عج) فردى از اهل بیت سیصد و نه سال حکومت خواهد کرد.(25) و بعد قیامت برپا خواهد شد، یا یکایک امامان(ع) رجعت و حکومت مى ‏کنند و سپس قیامت بر پا خواهد شد(26) و...
برخى از پژوهشگران اسلامى بیان داشته ‏اند: در مورد مدت حکومت حضرت مهدى(عج) اگر چه برخى روایات حد معیّنى را بیان کرده ‏اند و دوران حکومت حضرت را به هفت یا نه سال محدود نموده ‏اند، لیکن این گونه روایات در منابع اهل سنّت ذکر شده، امّا عده ‏اى بدون تحقیق این گونه روایات را در کتاب‏هاى شیعى وارد نموده ‏اند. هیچ روایت صحیح السندى از امامان(ع) نرسیده است که دوران حکومت حضرت مهدى(عج) را محدود کرده باشد. این گونه روایات علاوه بر ضعف سند، با روح آیات و محتواى روایات متواترى (که وعده داده ‏اند با ظهور و قیامت حضرت، زحمات انبیا به ثمر مى ‏رسد: و جهان پر از عدل مى ‏گردد) منافات دارد.(27)
مقام معظم رهبرى در این باره مى ‏فرماید: «بعضى خیال مى ‏کنند دوران ظهور حضرت بقیة اللَّه آخر دنیا است. من عرض مى ‏کنم دوران ظهور بقیة اللَّه(ع) اوّل دنیا است. اوّل شروع حرکت انسان در صراط مستقیم است، با مانع کمتر یا بدون مانع، با سرعت بیشتر، با فراهم بودن همه امکانات براى این حرکت. اگر صراط مستقیم الهى را مثل یک جاده وسیع، مستقیم و هموارى فرض کنیم ، همه انبیا در این چند هزار سال گذشته آمده‏ اند تا بشر را از کوره راه ‏ها به این جاده برسانند. وقتى به این جاده رسید، مسیر تندتر، عمومى ‏تر، موفق‏ تر، بى ضایعات یا کم ضایعات ‏تر خواهد بود.
دوره ظهور، دوره ‏اى است که بشریت مى ‏تواند نفس راحتى بکشد. مى ‏تواند راه خدا را طى کند. مى ‏تواند از همه استعدادهاى موجود در عالم طبیعت و در وجود انسان به شکل بهینه استفاده کند».(28)
روایات تعیین کننده دوران حکومت امام زمان(ع) با دسته ‏اى دیگر از روایات که با روح تعالیم قرآنى بیشتر توافق دارد، در تزاحم و تعارض است. مفضل بن عمر مى ‏گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: مدت خلافت حضرت قائم(ع) چه مقدار است. حضرت در جوابم آیات 105 تا 108 سوره هود را تا «عطاء غیر مجذوذ» تلاوت فرمود، سپس در توضیح آیه فرمود: منظور از «عطاء غیر مجذوذ» این است که آن نعمت و عطا از ایشان بریده نمى ‏شود بلکه نعمتى است دایمى و مُلْکى است که نهایت ندارد و حکمى است که منقطع نمى ‏گردد و امرى است که باطل نمى شود، مگر به اراده و مشیّت حق تعالى و از آن اراده و مشیّت کسى جز ذات او، آگاه نیست.(29)
آیات مذکور بیانگر طولانى بودن نعمت‏هاى الهى براى اهل بهشت است. امام صادق(ع) با تلاوت آن و سپس تفسیر و تأویلش فرمود: »همان گونه که نعمت‏هاى الهى از اهل بهشت منقطع نمى‏ گردد مگر به اراده خداوند، مدت خلافت حضرت قائم نیز بسیار طولانى است و از پایان آن کسى جز خداوند آگاهى ندارد».
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت ها:

1.نجم الدّین طبسى، چشم اندازى به حکومت مهدى، ص 64 - 65.
2.احقاق الحق، ج 13، ص 324.
3.نعمانى، کتاب الغیبه، ص 231؛ اثبات الهداة، ج 3، ص 539؛ بحارالانوار، ج 52، ص 353.
4.نجم الدین طبسى، همان، ص 138.
5.صافى گلپایگانى، منتخب الاثر، ص 60.
6.همان.
7.صافى، همان، ص 470 - 471.
8.نجم الدّین طبسى، همان، ص 119.
9.احقاق الحق، ج 13، ص 259؛ ینابیع المودّه، ص 487؛ بحارالانوار، ج 52، ص 378.
10.القول المختصر، ص 23، با اقتباس از: نجم الدین طبسى، همان، ص 121.
11.مجله حوزه، ویژه امام زمان، ص 134 به بعد.
12.کنز العمال، ج 14، ص 175.
13.ابن طاووس، ملاحم، ص 83.
14.لطف اللَّه صافى، منتخب الاثر، ص 607.
15.بحارالانوار، ج 75، ص 51.
16.همان، ج 51، ص 78.
17.همان، ج 52، ص 337.
18.منتخب الاثر، ص 474.
19.همان، ص 484.
20.بحارالأنوار، ج 52، ص 336.
21.مفید، اختصاص، ص 19.
22.محمد بن ابراهیم نعمانى، کتاب الغیبة، ص 331.
23.مهدى موعود، ص 767.
24.همان، ص 767.
25.نعمانى، همان، ص 332.
26.مهدى موعود، ص 851 به بعد.
27.گفتمان مهدویّت، ص 126.
28.سخنرانى مقام معظم رهبرى در مدرسه فیضیه (حضور ولایت).
29.حسن بن محمد ولى ارومیه‏اى، مهدى موعود، ج 2، ص 355 و 412.

 pasokhgoo.ir

 




تاریخ : چهارشنبه 93/1/6 | 10:22 صبح | نویسنده : محمود سامانی | نظر

هنگامی که ناسا برنامه فرستادن فضانوردان به فضا را آغاز کرد ، با مشکل کوچکی روبرو شد. آنها دریافتند که خودکارهای موجود ، در فضای بدون جاذبه ، کار نمی کنند. جوهر خودکار به سمت پایین جریان نمی یابد و روی سطح کاغذ نمی ریزد. 

برای حل این مشکل آنها شرکت مشاورین اندرسون را انتخاب کردند. تحقیقات بیش از یه دهه طول کشید. 12 میلیون دلار صرف شد و در نهایت آنها خودکاری طراحی کردند که در محیط بدون جاذبه می نوشت ، زیر آب کار می کرد ، روی هر سطحی حتی کریستال می نوشت و از دمای صفر تا 300 در جه سانتیگراد کار می کرد.

اما روش ها راه حل ساد تری داشتند: آنها از مداد استفاده کردند!

این داستان مصداقی برای مقایسه دو روش در حل مسئله است:

تمرکز روی مشکل(نوشتن در فضا) یا تمرکز روی راه حل(نوشتن در فضا با خودکار)

 




تاریخ : شنبه 92/12/3 | 9:20 عصر | نویسنده : محمود سامانی | نظر

چوپانی گله را به صحرا برد و کنار درخت گردوی تنومندی اطراق کرد. از درخت بالا رفت و به چیدن گردو مشغول شد که ناگهان گردباد سختی در گرفت. خواست فرود آید ترسید. باد شاخه ای را که چوپان روی آن بود به این طرف و آن طرف می برد. دید نزدیک است که بیفتد و دست و پایش بشکند. مستاصل مانده بود. از دور بقعه ی امامزاده ای را دید و گفت: «ای امامزاده ، گله ام نذر تو ، من فقط سالم از درخت پایین بیایم». قدری باد ساکت شد و چوپان شاخه ی قوی تری گرفت و جای پای محکمی پیدا کرد. دوباره رو به گنبد کرد و گفت:«ای امامزاده ، خدا راضی نمی شود که زن و بچه من بیچاره ، از تنگی و خواری بمیرند و تو همه گله را صاحب شوی! نصف گله را به تو می دهم و نصفی هم برای خودم». قدری پایین آمد. وقتی نزدیک تنه رسید گفت:«ای امامزاده نصف گله را چطور نگهداری می کنی؟! آنها را خودم نگهداری می کنم در عوض کشک و پشم نصف گله را به تو می دهم».

وقتی کمی پایین تر آمد گفت«بالاخره چوپان هم که بی مزد نمی شود! کشکش مال تو ، پشمش به عنوان دست مزد مال من».

وقتی باقی تنه را سرخورد و پایش به زمین رسید نگاهی به گنبد امامزاده انداخت و گفت:«مرد حسابی چه کشکی ، چه پشمی؟ ما از هول خودمان یک غلطی کردیم. غلط زیادی که جریمه ندارد».

برگرفته از کتاب کوچه احمد شاملو




تاریخ : سه شنبه 92/11/1 | 9:55 عصر | نویسنده : محمود سامانی | نظر

چند قورباغه از جنگلی عبور می کردند که ناگهان دو تا از آنها به داخل گودال عمیقی افتادند. بقیه قورباغه ها در کنار گودال جمع شدند و وقتی دیدند که گودال چقدر عمیق است ، به دو قورباغه دیگر گفتند که دیگر چاره ای نیست. شما به زودی خواهید مرد. دو قورباغه ، این حرف ها را نشنیده گرفتند و با تمام توانشان کوشیدند که از گودال بیرون بپرند. اما قورباغه های دیگر ، مداوم می گفتند که دست از تلاش بردارند. چون نمی توانند از گودال خارج شوند و به زودی خواهند مرد. بالاخره یکی از دو قورباغه تسلیم گفته های قورباغه های دیگر شد و دست از تلاش برداشت و سرانجام مرد.

اما قورباغه دیگر با تمام توان برای بیرون آمدن از گودال تلاش می کرد.

هر چه قورباغه های دیگر فریاد می زدند که تلاش دیگر فایده ای ندارد ، مصمم تر می شد. تا اینکه بالاخره از گودال خارج شد. وقتی بیرون آمد بقیه قورباغه ها از او پرسیدند:«مگر تو حرف های ما را نمی شنیدی؟»

معلوم شد که قورباغه ناشنواست. در واقع او در تمام مدت فکر می کرده که دیگران او را تشویق می کنند.




تاریخ : سه شنبه 92/9/19 | 11:13 صبح | نویسنده : محمود سامانی | نظر

* روزی اهالی یک دهکده تصمیم گرفتند برای نزول باران دعا کنند.

در آن روز همه مردم برای مراسم دعا در محلی جمع شدند و تنها یک پسر بچه با خودش چتر آورده بود و این یعنی ایمان.

 

 


* مجنون هنگام راه رفتن کسی را به جز لیلی نمی دید. روزی شخصی در حال نماز خواندن در راهی بود و مجنون بدون اینکه متوجه شود از بین او و مهرش عبور کرد. مرد نمازش را قطع کرد و داد زد هی چرا بین من و خدایم فاصله انداختی؟ مجنون به خود آمد و گفت: من که عاشق لیلی هستم تو را ندیدم! تو که عاشق خدای لیلی هستی چگونه دیدی من بین تو و خدایت فاصله انداختم؟




تاریخ : سه شنبه 92/9/19 | 9:58 صبح | نویسنده : محمود سامانی | نظر

 

حضرت محمد (صلی الله و علیه و آله)

* آدمیزاد بر چیزی که از آن منع شده سخت حریص است.

* آدمی باید به سیرت ، انسان باشد نه به صورت.

* با جماعت همراه شو ، زیرا گرگ تنها گوسفند دورمانده را می درد.

امام علی (علیه السلام)

* مرد بزرگ به خود سخت می گیرد مرد کوچک به دیگران.

* مرد به گفتارش سنجیده می شود و به کردارش قیمت می گیرد.

* علم بدون عمل مانند کمان بدون زه است.

امام حسین (علیه السلام)

همانا عده ای خداوند متعال را به جهت طمع و آرزوی بهشت عبادت می کنند که آن یک معامله و تجارت خواهد بود. عده ای دیگر از روی ترس ، خداوند را عبادت می کنند که همانند عبادت و اطاعت نوکر از ارباب باشد و طائفه ای هم به عنوان شکر و سپاس از روی معرفت ، خداوند را عبادت و ستایش می کنند. و این نوع ، عبادت آزادگان است که بهترین عبادات می باشد.

 




تاریخ : سه شنبه 92/9/19 | 9:48 صبح | نویسنده : محمود سامانی | نظر
.: Weblog Themes By VatanSkin :.